Werkwijze

De praktijk biedt zowel kortdurende behandeltrajecten als gespecialiseerde behandeltrajecten. De eerste inschatting daarvoor wordt gemaakt door de verwijzend arts. De keuze is afhankelijk van de aard, de ernst en de duur van de klachten. We gaan uit van het principe zo kort als kan en zo lang en intensief als nodig.

De wijze waarop het behandeltraject vorm krijgt, is mede afhankelijk van het soort problematiek waar u last van heeft. Op basis van multidisciplinaire landelijke richtlijnen, die zijn gebaseerd op wetenschappelijke kennis en ervaringen uit de praktijk, zijn zorgprogramma’s ontwikkeld voor specifieke categorieën problematiek. Deze zorgprogramma’s zijn een kader voor het traject, maar het is ook belangrijk om deze flexibel te hanteren, zodat ik samen met u een op maat gesneden behandeling kan vormgeven.

Kortdurend traject (generalistische basis GGZ)

Een kortdurend traject is passend als er sprake is van lichte tot matige problematiek, die nog niet al te lang duurt. De verwachting is dan dat behandeling in een relatief kort tijdsbestek een gunstig effect kan sorteren en dat iemand snel met steun uit het eigen netwerk weer zonder behandeling verder kan.

In dit traject wordt gestart met een intakegesprek waarin we kennismaken en er wordt stilgestaan bij de klachten en de doelen voor therapie, waarbij de hulpvraag van u als cliënt leidend is. Ook vraag ik cliënten om digitaal enkele vragenlijsten in te vullen. We focussen ons in het kortdurende traject op de kern van het probleem, waarbij we ook oog houden voor de bredere context. Daarna stellen we samen een behandelplan op, waarin we met elkaar bepalen hoe we in een beperkt aantal sessies de doelen proberen te bereiken.

Na een aantal gesprekken evalueren we met elkaar of we op de goede weg zijn en passen we waar nodig het behandelplan aan. Op het einde van het traject evalueren we de behandeling (mondeling en met behulp van vragenlijsten) en ronden we de behandeling af, waarbij we ook bespreken hoe de verbetering kan worden vastgehouden.

Mocht onverhoopt blijken dat een kortdurend traject niet volstaat, kan worden besloten om over te gaan op een gespecialiseerde behandeling. Mocht daarbij blijken dat een cliënt beter elders kan worden verder behandeld, zal dat worden besproken en zullen we samen op zoek gaan naar een geschikte oplossing.

Gespecialiseerd traject (gespecialiseerde GGZ)

Een gespecialiseerd traject is passend als er sprake is van ernstige, meer complexe problematiek. Vaak spelen de problemen al langer en hebben de problemen invloed op meerdere domeinen van het leven. Er is dan vaak sprake van een al lang bestaand patroon waarin verschillende problemen op elkaar inwerken. Er is meer tijd nodig om een gunstig effect te sorteren; we beogen een intensief inzicht gevend proces, om verandering te bewerkstelligen. Als dat nodig is wordt er ook samengewerkt met andere disciplines.

Er wordt gestart met twee intakegesprekken, waarin we kennis maken, stil staan bij uw klachten en bij de doelen voor therapie. Ook bespreken we de ontwikkeling van u als persoon, waaronder uw gezin van herkomst en uw huidige leef- en werksituatie. We staan uitgebreid stil bij de patronen die van invloed zijn op de problemen. Ook vraag ik cliënten om digitaal vragenlijsten in te vullen. In het derde gesprek bespreek ik met u de behandelovereenkomst, waarin we afspraken maken betreffende de therapie. De keuze voor de vorm van psychotherapie wordt met u afgestemd.

Na minimaal een half jaar evalueren we met elkaar of we op de goede weg zijn en passen we waar nodig het behandelplan aan. Met behulp van vragenlijsten monitoren we de klachten en in het gesprek staan we vooral stil bij de onderliggende processen en welke factoren maken dat deze ten goede aan het veranderen zijn en welke factoren nog aandacht behoeven.

Ook op het einde van het traject evalueren we de behandeling (mondeling en met behulp van vragenlijsten) en ronden we de behandeling af, waarbij we ook bespreken hoe de verbetering kan worden vastgehouden en wat er nodig is als onverhoopt sprake is van terugval in klachten en oude patronen.

Cliënttevredenheid

Met behulp van de Consumer Quality Index (CQi) meet ik hoe cliënten de zorg waarderen. De CQi meet op vijf verschillende aandachtsgebieden: bejegening, bereikbaarheid, informatievoorziening, keuzemogelijkheden en vervulling van hulpwensen. De score op deze vijf aandachtsgebieden wordt uitgedrukt in een rapportcijfer op een schaal tussen minimaal 0 en maximaal 10. Ik gebruik de uitkomsten voor evaluatie van mijn zorg- en dienstverlening. Onderstaande gegevens betreffen behandelingen in de periode zoals aangegeven. De CQi wordt (jaarlijks en) bij afsluiting van de behandeling ingevuld. In het kader van het KIBG-keurmerk publiceer ik de cliënttevredenheidscijfers op de website.

Periode 2021 tot en met 2023
Rapportcijfer behandeling volwassenen: 9,2. (aantal respondenten: 19)
Rapportcijfer behandeling kinder- & jeugd: 9,0 (aantal respondenten: 23)

Periode 2024
Rapportcijfer behandeling volwassenen: 9,4. (aantal respondenten: 6)
Rapportcijfer behandeling kinder- & jeugd: 9,1 (aantal respondenten: 9)